Khamis, 13 November 2008

Pembantu Rumah Bawah Umur


Pegawai Tugas-tugas Khas KeADILan Johor Nah Budin kesal dengan tindakan kerajaan yang mengizinkan mereka di bawah umur berkerja di negara ini samada secara sah ataupun diseludup pihak tertentu hingga menimbulkan masalah yang cukup membimbangkan.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kejadian seorang pembantu rumah warga Indonesia berusia 16 tahun yang menghadapi tuduhan membunuh seorang nenek Miyati Bakri 69 di Kuantan baru-baru ini.

Satu akta yang ketat dan lebih berperikemanusiaan perlu diwujudkan terutama yang melibatkan pekerja asing untuk dijadikan pembantu rumah. Janganlah mereka yang terlalu muda usianya dijadikan pekerja. Pendatang juga manusia seperti kita. Faktor umur perlu dititik-beratkan jangan sampai mereka di bawah umur dijadikan mangsa semata-mata untuk kepentingan kita.

“Bayangkan bagaimana remaja yang sepatutnya berada di bangku sekolah terpaksa bekerja dan berada jauh dari perlindungan keluarga. Mereka ini masih terlalu awal untuk dibiarkan berkerja, apa lagi memikul tugas-tugas sebagai pembantu rumah.” katanya ketika diminta mengulas kejadian tersebut.

Menurut beliau tindakan keluarga angkat remaja Indonesia tersebut juga dikira tidak bertanggungjawab kerana sanggup menyerahkan mereka yang dibawah umur dan berada di bawah perlindungan mereka untuk dijadikan pembantu rumah.

Selanjutnya beliau menjelaskan bahawa tekanan kehidupan sebagai pembantu rumah dan pekerja di bawah umur mungkin menjadi titik tolak kejadian tidak diingini. Emosi mereka pasti terganggu bila terpaksa melakukan kerja yang tidak sepatutnya dipikul remaja.

“Bagaimana jika yang dijadikan pembantu rumah di usia 16 tahun itu nanti adalah anak-anak kita? Apakah kita rela anak-anak kita diperlakukan demikian ? soalnya.

“Bagi saya tidak adil jika remaja tersebut terpaksa menghadapi hukuman berat yang melibatkan nyawa kerana mereka yang menjerumuskannya ke kancah tersebut adalah mereka yang dewasa, bukan atas kehendaknya sendiri .” tambahnya.

Akhirnya beliau mengharap supaya kes ini diteliti dari berbagai sudut supaya tidak ada pihak menjadi mangsa dan kita menjatuhkan hukuman bukan pada tempat yang sepatutnya.