Khamis, 6 November 2008

NAJIB & BAJET 2009

Tuduhan menteri kewangan, Najib Razak terhadap ahli parlimen pembangkang sebagai konstraktif dan tidak bertanggung jawab apabila mereka meninggalkan dewan rakyat beberapa hari lalu ketika pembentangan tambahan bajet 2009 oleh beliau sebagai sesuatu yang melucukan.

Timbalan Perdana menteri itu seolah-olah tidak faham bahawa tindakan keluar dewan oleh anggota pembangkang adalah sebagai suara bantahan mereka terhadap sesuatu perkara yang dibincangkan didalam dewan rakyat dan ini dibenarkan oleh peraturan mesyuarat di dewan rakyat.

Jika pembangkang dituduh tidak bertanggung jawab meninggalkan dewan, apakah beliau dan ramai lagi menteri yang langsung tidak hadir ke mesyuarat dewan rakyat sebelum ini ketika Ketua Pembangkang Dato Seri Anwar Ibrahim membentangkan hujah berkaitan bajet 2009 itu sebagai bertanggung jawab?

Tindakan ahli parlimen pembangkang keluar dewan sebenarnya cukup memalukan Menteri Kewangan. Rakyat dapat melihat bagaimana tidak berkreditbilitinya Najib ketika itu. Najib yang berangan-angan membawa bulan ke riba rakyat akhirnya terpaksa mengaku bahawa bukan saja bulan tidak tiba malah malam terus gelita.

Sebagai rakyat biasa saya melihat usaha terbaru Menteri Kewangan untuk membina ekonomi negara melalui tambahan perancangan dalam bajet adalah sesuatu yang mencurigakan. Ekonomi dunia telah runtuh bagaimana Najib begitu gah beretika beliau mampu melaksanakan agenda ekonomi baru negara.

Dari manakah negara mahu dapatkan sumber kewangan yang sukup besar untuk bajet 2009? Bukankah harga minyak telah jatuh, bukankah harga hasil pertanian cukup rendah sekarang ini. Lihatlah sendiri keadaan ini.Rakyat cukup muak dengan janji- janji selama ini.

Kita cukup bimbang dengan angka-angka yang disebutkan. Semuanya berbilion-bilion tetapi hakikatnya rakyat terus derita, negara menjadi terus sengsara.

Mungkin rakyat di kampung-kampung cukup terlena dengan angka yang disebutkan. Tetapi mereka juga pelik tentang nasib mereka yang terus tidak berubah. Harga barang keperluan terus mahal dan kos sara hidup terus menjerut diri mereka . Rakyat terus derita dan tidak pernah boleh lena sekarang, kehidupan mereka terus ke arah lantai.

Alahai menteri kewangan, janganlah kamu terus menggula-gulakan rakyat dengan pelbagai projek untuk mengubah nasib rakyat. Nampaknya rakyat Malaysia perlu terus susah dan perlu mengubah nasib sendiri sekarang ini. Kuasa yang diberi kepada kamu telah menjerat leher rakyat seperti kami.

Tetapi tidak mengapalah, rakyat cukup sedar bahawa hidup ini seperti roda. Tiba masanya menteri akan hilang kuasa juga. Masa itu kalau pengayuh baru di tangan, rakyat seperti kami telah sampai ke seberang. Menteri Kewangan jangan sesekali menendang landak, bimbang duri-duri tajam akan mencucuk kaki. AHLI PARLIMEN PEMBANGKANG JANGAN DIPERLEKEHKAN KELAK BARISAN NASIONAL AKAN RUGI MEMANJANG. . – Nah Budin