Khamis, 20 November 2008

MELAYU?

Bapakku bermata sepet, kulit putih dan hidung mancung.
Ibu pulak, gelap…hidung kemek tapi mata besar.
Hari ni kat Malaysia orang panggil aku MELAYU.

Jiran sebelah rumah bersuamikan sah-sah
penganut Hindu yang peluk Islam
anak-anaknya pun dipanggil MELAYU.

Sorang lagi beribukan Cina masuk Islam.
Kulitnya putih gebu, nak sebut Cina dia malu.
Nak tak nak jadi MELAYU.

Apalah gaknya lebih pada nama MELAYU
Aku pun tak tahu?
Aku tengok sekarang yang sibuk kata dirinya MELAYU
suka sangat makan capati dan yong tau fu
Kadang-kadang tu ala-ala Mat Saleh,
Speggati dan Piza nak ditelan…
tapi aku tak lalu.

Kalu sebut pasal baju, lagilah tak tahu malu.
Kata MELAYU tapi perangai macam ulat BULU.
Dedah sana bukak sini
Inikah generasi MELAYU dah mula hilang arah tuju.

Kawin campur mesti mengaku MELAYU
Sampai-sampai Halimah Sadiq pun mengaku MELAYU
Aku jadi tak tahu
Kenapa semua ini berlaku
Datuk nenek dulu tak beri tahu…bimbang malu
Maklumlah sorang dari timur sorang dari barat.
Jumpa kat SEMENANJUNG TANAH MELAYU.

Susahnya hidup orang macam aku
Nak cakap dengan orang…takut malu
Tak mengaku lagilah haru
Orang keliling semua dah tahu
Tup-tup kena mengaku MELAYU.

MCA Cina, MIC India, umNO MELAYU
Kat mana orang macam aku nak tuju
Yang mata sepet datang dari tanah besar nenek ku
Yang hidung mancung kulit gelap datang dari India datuk ku
Tak ke laku bila kita dipanggil MELAYU

Cakap Jawa, cakap Bugis, cakap Banjar semuanya MELAYU
Yang Daeng, yang Raden pun MELAYU macam manalah nasib bangsa ku
Akhirnya dijadikan kayu sebab tak kenal suku
Tiba-tiba terus masuk MELAYU


Altantuya kita tak tahu
Sebab negerinya tengah-tengah dunia tu
Sebelah India sebelah Cina yang satu
Tahu-tahu mati kat negaraku
Tapi orang tak panggil dia MELAYU.

Alahailah pemerintah negaraku
Hina sangatkah kalu tak jadi MELAYU
Apalah nasib orang macam aku
umNO memang tak laku
MCA dan MIC aku tak mahu
keADILan jugalah tempat dituju.

skubi/2008………