Khamis, 20 November 2008

HURAIAN BAJET / HALIM DAWAM


KLUANG: Pakatan Rakyat Johor mencadangkan supaya Projek Perumahan Rakyat (PPR) dijual kepada penyewanya melalui pengeluaran Hak Milik Serata bagi mengantikan konsep sewaan dengan kadar RM124 sebulan bagi meringankan bebanan rakyat miskin di negeri Johor.

Demikian ditegaskan Timbalan Pengerusi Perhubungan KeADILan Johor, Halim Dawam ketika diminta mengulas cadangan bajet Pakatan Rakyat Johor yang dibentangkan pada 21 November ini.

“Kami juga mencadangkan supaya kaedah “sewa beli” diguna-pakai bagi mengantikan dasar sekarang kerana ini akan membantu penyewa rumah untuk memperolehi kediaman memandangkan golongan berpendapatan rendah ini tidak mampu membuat pinjaman dari pihak bank,” Jelas Halim .

Memandangkan golongan berpendapatan rendah ini tidak mampu membuat pinjaman di institusi kewangan, Pakatan Rakyat Johor mencadangkan supaya sewa beli digunapakai bagi mengantikan dasar sekarang yang menjadikan mereka hanya sebagai penyewa rumah yang boleh diarah berpindah pada bila-bila masa,” tambah Halim .

Halim juga menegaskan, melalui bajet ini kerajaan negeri wajar menyediakan dana dalam bentuk kos penyelengaraan untuk kerja-kerja pembersihkan kawasan, lif, kebocoran dan seumpama dengannya bagi membantu meringankan bebanan penduduk di rumah kos rendah bertingkat.

“Pembinaan rumah kos rendah hendaklah diberi kepada Johor Corpration (JCorp) memandangkan syarikat kerajaan negeri mendapat sumber tanah pada kos minima oleh kerajaan negeri. Jika projek berkenaan diberi kepada pihak swasta ia tidak akan menguntungkan kerana pihak swasta perlu menanggung kos tanah yang tinggi”.

Sehubungan dengan itu Pakatan Rakyat mencadangkan dalam bajet 2009 ini supaya pembinaan rumah kos rendah ini diberi kepada pihak JCorp bagi memudahkan keadaan.

“Sekiranya diberi kepada pihak swasta pasti tidak menguntungkan kerana swasta perlu membayar harga kos tanah yang tinggi untuk tujuan tersebut,” sambung beliau.

Menurut Halim lagi Pakatan Rakyat mencadangkan supaya Majlis Agama Islam Johor menjadi antara agensi kerajaan yang akan memanfaatkan wang kutipan zakat berjumlah RM177 juta ( 2007) khusus untuk membina dan membaikpulih rumah sediada rakyat miskin.

“Malahan kami bersetuju dengan perlaksanaan projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) bagi membantu golongan miskin tegar. Ini kerana di Johor terdapat sejumlah 4,772 mereka yang miskin tegar.Tetapi setakat ini kerajaan hanya membaikk pulih 700 buah rumah sahaja dengan kos RM5.6 juta” tambah beliau.

Selain itu Pakatan Rakyat Johor juga melihat perlunya ada “dana pinjaman mudah” kepada kontraktor kecil dan sederhana untuk urusan sektor pembinaan supaya tidak menghadapi masalah aliran tunai yang terhad.